coffee

Καφεΐνη

Πάμε για καφέ;         

Σαλή Δήμητρα

Νευρολόγος

 

Με την έναρξη της εστίασης θα μπορέσουμε να απολαύσουμε την αγαπημένη ελληνική συνήθεια: να πάμε για καφέ!

 

Είναι ευκαιρία λοιπόν να μάθουμε την επίδραση της καφεϊνης στην υγεία μας.

Τα πιθανά οφέλη και οι κίνδυνοι για την υγεία που σχετίζονται με την καφεΐνη αποτελούν αντικείμενο σημαντικού ενδιαφέροντος. Η συντριπτική πλειονότητα του παγκόσμιου ενήλικου πληθυσμού καταναλώνει τουλάχιστον ένα ρόφημα που περιέχει καφεΐνη κάθε μέρα. Η καφεΐνη είναι γνωστό ότι έχει ποικίλες νευρολογικές, καρδιαγγειακές και μεταβολικές επιδράσεις, ανάλογα με την ποσότητα και τη συχνότητα χρήσης.

 

Ειδικά για τις νευρολογικές παθήσεις υπάρχουν πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Τα υψηλά επίπεδα καφεϊνης έχουν συσχετιστεί  με χαμηλό κίνδυνο εμφάνισης νόσου Πάρκινσον. Ειδικά σε ασθενείς με την γενετική μορφή της νόσου ενδεχομένως η καφεϊνη να λειτουργεί θεραπευτικά. Σε ασθενείς που ήδη νοσούν πάντως, η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας καφέ δεν φαίνεται να βελτιώνει τα συμπτώματα.

Η καφεϊνη λειτουργεί θεραπευτικά στην οξεία αντιμετώπιση της ημικρανίας, πιθανώς προκαλώντας αγγειοσύσπαση στα αγγεία του εγκεφάλου. Ο τριπλός συνδυασμός ασπιρίνης, παρακεταμόλης και καφεϊνης έχει εγκριθεί ως αποτελεσματική αγωγή της ημικρανίας ακόμα και στην περίοδο του θηλασμού. Η προσθήκη καφεϊνης σε δόση 130 mg  στα απλά αναλγητικά ενισχύει την δράση των τελευταίων και στην κεφαλαλγία τύπου τάσης. Η χορήγηση καφεϊνης από το στόμα ή ενδοφλεβίως χρησιμοποιείται και στην κεφαλαλγία που μπορεί να εμφανιστεί μετά από οσφυονωτιαία παρακέντηση.  Τέλος, η καφεϊνη είναι η πιο αποτελεσματική θεραπεία στην αντιμετώπιση της υπνικής κεφαλαλγίας. Πρόκειται για μια σπάνια πάθηση στην οποία ο πονοκέφαλος εμφανίζεται την  νύχτα και  ξυπνάει τους ασθενείς.

Η διακοπή της κατανάλωσης καφέ σε ανθρώπους που πίνουν καφέ συστηματικά μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως πονοκέφαλο, κόπωση, διαταραχή συγκέντρωσης, υπνηλία, άγχος, νευρικότητα και ναυτία. Τα συμπτώματα ξεκινούν 12-24 ώρες μετά την διακοπή και διαρκούν από 2 ως 9 μέρες.

Η καφεϊνη έχει μεν οφέλη αλλά μπορεί να γίνει και τοξική όταν υπερβαίνουμε την κατανάλωσή της. Η κατάχρηση αναλγητικών με καφεϊνη, η υπερκατανάλωση διατροφικών συμπληρωμάτων με καφεϊνη για δίαιτα ή πνευματική τόνωση μπορεί να αυξήσουν σημαντικά τα επίπεδά της στο αίμα. Κάποια φάρμακα καθώς και τα αντισυλληπτικά μειώνουν την αποβολή της καφεϊνης από τον οργανισμό. Οι καπνιστές αντιθέτως αποβάλλουν γρηγορότερα την καφεϊνη από τον οργανισμό τους. Για τον λόγο αυτό, η διακοπή του καπνίσματος αυξάνει την ποσότητα καφεϊνης στο σώμα στο διπλάσιο. Στην περίπτωση μεγάλης ποσότητας καφεϊνης στο αίμα μπορεί να εμφανιστούν συμπτώματα όπως άγχος, ευερεθιστότητα, τρέμουλο, σύγχυση, ταχυκαρδία και ταχύπνοια. Συνήθως τα συμπτώματα αντιμετωπίζονται με επιτυχία εκτός από σπάνιες περιπτώσεις σοβαρής υπερδοσολογίας και εμφάνισης αρρυθμιών.

Ας απολαύσουμε λοιπόν την αγαπημένη μας συνήθεια με μέτρο!

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH